RANDOALD SABBE
Verkenner van taal, tijd en toeval
Voor Randoals Sabbe is niets wat het op het eerste gezicht lijkt te zijn, maar tegelijkertijd is het dat wel. Het werk is maar het werk en vormt slechts een tussenfase. Sabbe voelt de constante drang om ons geheugen op te frissen en ervoor te zorgen dat niets verloren gaat. In zijn werken komen telkens geschiedenis, politiek, religie, semantiek en de vergankelijkheid ervan naar voren.
Door gebruik te maken van bestaande symbolen, voorwerpen en taal onderzoekt Sabbe de ambiguïteit en gelaagdheid van betekenis. In zijn werk verweeft hij conceptuele scherpte met beeldende kunst. Een terugkerend thema in zijn oeuvre is de notie van vergankelijkheid en de ongrijpbare aard van identiteit. Met een scherp oog voor hoe betekenissen verschuiven en hoe contexten veranderen.
Sabbe maakt gebruik van visuele en semantische contradicties, waardoor hij niet alleen de grenzen van de taal bevraagt, maar ook die van het beeld. Door zijn innovatieve gebruik van taal en beeld creëert Sabbe werken die zowel persoonlijk als universeel zijn, waarin hij de kijker dwingt om na te denken over zijn eigen rol in het ontcijferen van betekenis. Zijn kunst fungeert als een medium dat niet alleen onthult, maar ook verbergt, en juist in dat spel van zichtbaarheid en onzichtbaarheid ligt de kracht van zijn oeuvre. De voortdurende dialoog tussen het heden en het verleden, het conceptuele en het tastbare, maakt Sabbe tot een kunstenaar die altijd op zoek is naar nieuwe manieren om onze verhouding tot de werkelijkheid en de verhalen die we onszelf vertellen in vraag te stellen.
Randoald Sabbe laat zien dat kunst niet alleen een middel is om de wereld te voor te stellen, maar ook een manier om deze te herinterpreteren, te herscheppen en zelfs te manipuleren. Zijn werk verwoordt een esthetische zoektocht die tegelijk filosofisch, visueel uitdagend en emotioneel geladen is, waarbij hij de klassieke traditie van de beeldende kunst verbindt met hedendaagse vragen over identiteit, authenticiteit en herinnering.